fbpx
hosting image

Full kontroll på din fiberlinje

Har du fiber fra oss, har du også full kontroll på din fiberlinje fra vår kundeweb. Hvis du logger deg inn og klikker på en av dine fiber-tjenester kan du med få klikk få opp linjestatistikk fra de siste 2 timene. I tillegg kan du se nettet fra vår side, det vil si at du kan se om vi har kontakt med utstyret hos deg. Dette er perfekt hvis du administrerer mange linjer, eller kanskje ikke sitter der utstyret er lokalisert. 

På første fane finner du linjestatistikk, som viser hvor mye linjen er benyttet de siste 2 timene:

 

Under neste fane Linjestatus finner du informasjon om din fiberlinje. Det første lyset viser om vi har kontakt med utstyret som står på din lokasjon. Et grønt lys og teksten «Linjen er oppe» vises hvis vi når utstyret hos deg. Hvis du får et rødt lys her, har vi ikke kontakt. 

Det andre lyset viser om noe er tilkoblet på Ethernet porten på utstyret, og hvilken hastighet denne porten er synket på (100 eller 1000Mbps). I tillegg kan du se hvilken mac-adresser og ip adresser som er allokert på porten. 

Sammen gir dette veldig nyttig informasjon, hvis du for eksempel opplever at nettet ikke fungerer – og du er usikker om feilen ligger i ditt interne nett eller hos leverandøren.  Kjekt ikke sant?

Under ser du en av de vanligste «feilene». Istedenfor grønt lys på Ethernet porten får kunder et gult lys. Det betyr at ethernet porten kun har en 100Mb forbindelse med utstyret som står bak (ofte kundens brannmur e.l.). Dette vil naturlignok begrense hastigheten du oppnår til kun 100Mb, noe som fort blir en flaskehals. Som du vet er de fleste av våre fiberprodukter «voksefiber» som øker hastigheten for hver 12. måned du er kunde.

Et slikt gult lys bør du derfor ta en kikk på og få ordnet. Kanskje du trenger nyere utstyr eller kun endre litt på innstilingene i din brannmur?